zwolenie na przewiezienie ładunku po konkretnej drodze, którą należy wcześniej dokładnie wyznaczyć, by zawrzeć takową informację w dokumentacji. Kategoria druga tyczy się z kolei różnego rodzaju pojazdów. Do niej można zaliczyć m.in. transport maszyn rolniczych - ciągników, koparek, a także spychaczy i innych podobnych pojazdów. Grupy od trzeciej do szóstej zawierają z kolei te zezwolenia, które wystawiane są na dłuższy czas i w których podaje się informacje dotyczące konkretnych parametrów wybranego ładunku. Ostatnia już kategoria, czyli ta siódma jest stosowana w momencie, gdy planowany transport ciężki nie pasuje do żadnej poprzedniej grupy.
Zezwolenie jest wydawane w formie specjalnego dokumentu. Upoważnia on zaznaczoną na papierze osobę do przewiezienia ładunku po drogach publicznych umieszczonych na terenie Polski.
Tym samym oznacza to że transport
Transport ciężki (ponadgabarytowy) to usługa polegająca na przewożeniu (transportowaniu) tego rodzaju towarów, których poszczególne parametry - przede wszystkim waga oraz wysokość, wzrost i szerokość - przekraczają te dopuszczone dla pojazdów, które poruszają się po terenie Polski. Tym samym oznacza to, że transport ponadgabarytowy jest ściśle regulowany przepisami prawnymi. Każdy, kto planuje przewieźć ładunek wykraczający poza normy musi uzyskać odpowiednie zezwolenie, by zadziałać w sposób legalny.
A co należy zrobić, aby uzyskać zezwolenie na przeprowadzenie transportu ponadgabarytowego? Według prawa wymagane jest złożenie specjalnego wniosku, który musi uwzględniać kilka ważnych dokumentów (całą ich listę można znaleźć na różnych stronach internetowych). Niezależnie natomiast od tego, czy planuje się transport maszyn, czy może jeszcze cięższej infrastruktury, każdorazowo taki przewóz musi zostać właściwie zorganizowany i zaplanowany, aby nie utrudnił on innym uczestnikom ruchu poruszania się po drogach.
Trzeba również pamiętać że transport maszyn
Samochody ciężarowe przewożące towar zazwyczaj posiadają standardowe wymiary naczep, które pozwalają na bezproblemowe przewożenie określonej ilości towaru. Zdarza się jednak czasami, że jest potrzebny transport ciężki, który charakteryzuje się innym sposobem obsługi niż ten tradycyjny.
Nie każdy w swojej firmie posiada transport ponadgabarytowy. Po prostu nie wszystkie floty ciężarówek są do tego dostosowane. Trzeba również pamiętać, że transport maszyn jest też bardziej skomplikowany. Zorganizowanie całej trasy oraz odpowiednie zabezpieczenie pojazdu bywa czasochłonne. Do tego trzeba zadbać o wszelkie formalności celne, a czasami nawet konieczne jest eskortowanie ciężarówki.
Przewóz ponadgabarytowy z całą pewnością jest opłacalny, ponieważ zazwyczaj przewozi się cenne rzeczy, więc można w ten sposób więcej zarobić. Warto więc trochę czasu poświęcić na odpowiednie przygotowanie się do takiego transportu, ponieważ każde niepowodzenie w trasie może nas wiele kosztować. Firmy są przecież odpowiedzialne za towar, który przewożą.
Wszyscy zdają sobie bowiem sprawę że
Niemieckie rolnictwo jest znacznie bardziej nowoczesne niż polskie, nie ma co się oszukiwać. Maszyny rolnicze, których używa się na zachodzie, po pewnym czasie będą wymieniane na nowe. Jest to doskonała okazja dla polskich rolników na zakup używanego, dobrego sprzętu rolniczego w korzystnej cenie. Problem pojawia się natomiast w temacie transportu. Aby przewieźć np. kombajn zbożowy musimy zorganizować transport ponadgabarytowy. Niektóre maszyny mają bowiem takie rozmiary, które nie zmieszczą się w standardach normalnych naczep. Transport maszyn rolniczych to bardzo popularny i rosnący element transportu międzynarodowego. Wszyscy zdają sobie bowiem sprawę, że lepiej zakupić serwisowany sprzęt za granicą niż niepewny, krajowy. Każdy szuka bowiem oszczędności, a więc eksploatuje sprzęt rolniczy do granic jego możliwości nie zastanawiając się nad jego żywotnością. Transport ciężki w przypadku importu zagranicznych maszyn czy innych ponadgabarytowych elementów konstrukcyjnych rozwija się bardzo prężnie, a polskie firmy transportowe zarabiają na tym dobre pieniądze.